ADAPTAČNÍ PROGRAM

Vážení rodiče, 

vstup dítěte do mateřské školy je významnou událostí v životě dítěte, v soužití celé rodiny. Snažíme se citlivě reagovat na tuto velikou změnu. Naším přáním je, aby se děti ve školce cítily spokojené, aby do školky chodily rády. Adaptační program je doporučení od nás, jak nejlépe postupovat, aby si dítě na školku rychle zvyklo, těšilo se, aby při příchodu a při odloučení od rodičů příliš neplakalo. Rádi bychom umožnili dětem postupné zvykání, poznávání nového prostředí, nových kamarádů, učitelů – během prvního měsíce nástupu do školky. Doporučujeme, aby rodiče využili možnosti přijít s dítětem do školky na krátké společné dopolední hraní, ponechat postupně dítě ve školce hodinu, dvě a vždy si pro ně za chvíli přijít. Je důležité, aby dítě nemělo pocit, že je do školky rodiče odložili a že maminku už nikdy neuvidí. Malé děti nemají pojem o čase, proto jim věty typu: „Přijdu pro Tebe později. Přijdu pro tebe odpoledne.“ nic neříkají. Pokud má dítě oblíbeného plyšáka, hračku, ať nám ji přinese do školky ukázat. Společně s maminkou si pohrají, nakreslí si obrázek, něco vytvoří. Je důležité se domluvit s pedagogy předem, aby se individuálně upravila adaptace dle potřeb dítěte (jak dlouho se zdrží rodiče ve třídě, jakou formou se chtějí rodiče do činností ve třídě zapojit, respektovali doporučení pedagogů, aby nebyl narušen chod školy). Bylo by dobré, aby malé děti nezůstávaly od počátku na odpolední odpočinek (vyzvedávat děti po obědě), aby si plynule a postupně zvykly na všechny změny.

Orientační postup adaptace dítěte  ve školce – první měsíc nástupu:

1. týden – pobyt dítěte s rodičem v MŠ na kratší dobu,

                do 10 hodin – společné seznámení se s prostředím MŠ, hry ve třídě, aktivity

2. týden – pobyt dítěte s rodičem v MŠ, postupné prodlužování pobytu v MŠ,

                 do 11 hodin  – aktivity ve třídě, společné hry na zahradě

3. týden – společný obídek s ostatními kamarády, odchod domů

4. týden – postupně zkoušet odpočinek